Věnoval jsem hodně hodin přemýšlení, koukání a ptaní se a hledání informací na internetu o výběru kol pro děti. Nebylo to snadné, ale má to celkem jednoznačné výsledky, tak si je nechci nechat jen pro sebe! Třeba to pomůže i dalším rodičům. A rozhodně to není jen o kolech pro závodění. Při blbnutí v parku, či okolo domu, je to potřeba ještě více! když je kolo nebude bavit, když jsou malé, těžko je to začne bavit později. A celý vtip je také v tom, že ty pro děti lepší kola jsou minimálně v případě 20" levnější než ty špatné :-).
Náhodou se nám doma sešla 3 kola 20" pro nyní šestiletá dvojčata - kluk podědil krásné po starším bráchovi a holčičce (dvojče) jsme sehnali jeté "skoro stejné" - tedy hliníkový rám a odpružená přední vidlice. Nějak jezdila, ale šlo jí to opravdu podstatně hůř než klukovi. Jednoho dne si u mého bráchy vyzkoušela takovou zdánlivě "obyčejnou plečku" po sestřence a že ho prostě chce. Najednou začala lítat jak drak, ani brácha jí občas nestačil! Rozdíl skutečně obrovský! Stále jsem si říkal, že to je proto, že ji na tom druhém kole nešlo řadit a že s k původnímu vrátí. Nevrátí!!
Vážení kol
V neděli jsme z hecu provedli převážení a já zjistil, že klukovo váží i s odpruženou vidlicí hezkých 11,5 kg, ale to původní holčičky 13,4 kg! A to "obyčejné" po sestřence jenom 10 Kg! Nikdy jsem nehlídal gramy na žádném kole, ale dnes mi při vážení došlo, že pro děti je to absolutně nejdůležitější parametr!! Když holka váží 23 kg, tak jsou 3,4 Kg cca SEDMINA její hmotnosti! To je jako kdyby moje staré kolo nevážilo nějakých 14 kg, ale třeba 30 kg! Nemluvě o tom, že i tak dětské kolo váží POLOVINU jejich vlastní hmotnosti!
Tedy až budeme kupovat další kola - velikost 24", tak bude hliníkové, bez odpružené vidlice a s jedním převodníkem vpředu - tedy bez přesmykače a předního řazení. A není příliš podstatné, kolik má vzadu převodů. Bohužel zákazníci si žádají hodně "kvaltů" a "odpružení" - a to celé za malé peníze, takže 97% produkce všech značek jsou absolutní ... nesmysly.
Jak je to vůbec s velikostí kol
Velikost 24" se udává pro děti 8-10 let, ale nejen na závodech zjišťujeme, že na nich lítají i děti 6ti leté. Sice to vypadá opravdu divně (sedačka úplně na rámu a ruce před sebou jako když jedou na čopru), ale přesto jsou rychlejší než děti na těch 20". My se nakonec rozhodli to nehrotit a i když třeba dvojčata nebudou v závodech vyhrávat, tak 20" je nyní ideální. Děti kola skvěle ovládají, baví je to - jízdu si užívají, mohou na nich neuvěřitelně blbnout!
Kola 24" už máme ale vyhlídnutá a budeme si hlídat, zda se někde nějaké jeté neobjeví. Dost často se totiž stane, že děcko skoro na kole nejezdí ... až z něho vyroste :-) Kdyby se podařilo nějaké takové uchvátit, budeme nadšeni :-)
Konkrétní doporučení
Cena nového je 6990 Kč, starší se dá sehnat okolo 3500 Kč.
Podobných kol je ale celkem hodně i dalších značek. Důležité je hlavně nepodlehnout módě! Jednoznačně tedy bez odpružené vidlice a s jednou plackou vpředu!
Vyhlídnutá máme kola (obě okolo 10 kg):
Cena nového je cca 11500 Kč. Jeté jsem zatím nepotkal.
Cena nového 10990 Kč. Jeté jsme také zatím nepotkali.
Trochu ale doufáme, že by se letos v létě mohlo někde nějaké objevit. Nepospícháme.
Stejný model existuje i ve velikosti 26" pro starší a vyšší děti. Bohužel u velikosti 24" a více se kolo bez odpružené vidlice a s jednou placku vpředu vyskytuje velmi sporadicky. Výběr je opravdu malý.
Kdo nám radilPoděkování za konzultace patří našemu rodinnému servismanovi a obchodníkovi
Miloši Potockému z Choustníkova Hradiště kde budeme i nakupovat, pokud se půjde do nových kol, což také nevylučujeme. A tatínkovi velkého závodnického rivala našich dvojčat Vojty Sulzbachera který má obchod a závodní tým
Pítrs bikes v Polici nad Metují. No a lidem na internetu, kteří své zkušenosti sdílejí - tedy tak činím i já! Třeba to někomu pomůže :-)