Vyhledej
Jaroměřsko > Doprava

Vlastní krajská autobusová doprava? Kraj hledá řešení současného stavu - o pomoc požádal univerzitu Pardubice

Redakce / 15.05.2016, KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Zajímavé řešení neustálých sporů soukromých dopravců navrhuje hejtman královéhradeckého kraje. Podle Lubomíra France (ČSSD) by takový nový dopravní podnik vznikl pravděpodobně fúzí několika stávajících firem. Zázemí by mu mohlo tvořit 15 pracovišť Správy a údržby silnic (SÚS) v našem kraji.

S odvážným nápadem, jak se pro příště vyhnout problémům s výběrovým řízením na dodavatele autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji, přišel tento týden hejtman. Lubomír Franc (ČSSD) chce nechat prověřit možnost, zda by si kraj nemohl autobusovou dopravu v celém regionu organizovat sám.

„Po zkušenostech, které jsou, některé kraje, které budou soutěžit za dva tři roky, zvažují, že si zřídí vlastní krajskou autobusovou dopravu,“ prohlásil Franc na pondělním zasedání krajského zastupitelstva.

Do 1. ledna dopravce nevysoutěží. „Požádal jsem vedoucího odboru dopravy, aby se poptal na ČVUT v Praze a také na pardubické dopravní fakultě, jestli by nám nebyli schopni za nějaký levný peníz udělat posouzení možných kroků k získání vlastní autobusové dopravy,“ dodal hejtman.

Dopravu v Královéhradeckém kraji v současnosti zajišťuje 14 dopravců a od 1. ledna 2017 by měl mít kraj vysoutěžené nové dopravce na dalších deset let. Jenže to se již zcela jistě nepodaří kvůli pozastavení výběrového řízení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Zajištěním vlastní dopravy by se tak kraj mohl podle France do budoucna podobným problémům vyhnout. „Nebude to samozřejmě záležet na našem zastupitelstvu, ale chtěl bych to dát jako dárek k přemýšlení zastupitelstvu, které vzejde z letošních voleb,“ uvedl hejtman.

Jak by si fungování možného krajského dopravního podniku představoval, naznačil jen zlehka. Krajské autobusy by podle něj mohly jako základny využívat prostory Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS).

Autobusová doprava v kraji

„Máme patnáct pracovišť SÚSek, které jsou rozeseté po celém kraji a mají velké prostory se zázemím. Velká města také mají svoji dopravu. V tomto případě by to byl jen jiný rozměr,“ popsal svůj nápad Franc.

Za nereálný nápad to nepovažuje ani šéf dopravního odboru na kraji Tomáš Jurček. „Současná legislativa umožňuje využít práva vnitřního provozovatele. Tímto způsobem jsou řešené veřejné služby, kterými jsou dopravní podniky ve městech,“ uvedl Jurček.

Podle France se vyplatí takovou možnost prověřit už kvůli ceně, kterou má kraj v tendru v dalších deseti letech zaplatit.

„Minimálně se nabízí tuto věc prozkoumat, protože to je zakázka za 6,5 miliardy korun a dopravci nejezdí zadarmo, je to pro ně zisková záležitost. Když vidím všechny ty kotrmelce, které se v republice dějí, je to minimálně na zamyšlení,“ zauvažoval hejtman.

Zmizelo by konkurenční prostředí

Největším dopravcem vlastněným městem je Dopravní podnik města Hradce Králové, který má v současné době v provozu 130 autobusů a trolejbusů, na nichž se střídá 240 řidičů. Ti všichni operují jen na území Hradce Králové a několika okolních obcí. Krajský dopravce by musel mít mnohonásobně více autobusů i zaměstnanců.

Podle ředitele hradeckého dopravního podniku Miloslava Kulicha to však není úplně nereálné. „Organizačně bych si takový podnik uměl představit. Byla by to jen otázka fúze více podobných podniků a vytvoření kvalitního vedení,“ řekl Kulich, podle nějž má však takový scénář i problematické body.

„Zaprvé by tak zmizelo konkurenční prostředí v linkové dopravě a také taková firma nemůže vyrůst z ničeho jen na zelené louce, ale musí vzniknout fúzí několika existujících subjektů,“ dodal Kulich. Kraj by však při tvorbě vlastního dopravního podniku nejspíš musel začínat opravdu od nuly.

Do tendru nejdřív zasáhly námitky odborářů

Kraji vznikly problémy s výběrem dopravců pro roky 2017 až 2026 již loni v prosinci, kdy se proti zadávacím podmínkám tendru postavily odbory, které kraj tlačily k zastavení výběrového řízení a vypsání nového. Řidiči se totiž kvůli některým bodům zadávacích podmínek cítili do budoucna ohroženi na svých platech.

Vedení kraje se s odboráři několikrát sešlo a podmínky částečně upravilo. Do sporu ale začátkem letošního roku vstoupil ÚOHS, který po předběžných opatřeních nakonec počátkem května kraji tendr na výběr dopravce úplně zrušil. Jako důvod uvedl fakt, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.

Kraj kromě podání rozkladu musí řešit co dál, protože kvůli zdržení už nestihne předem určené termíny. „Už nyní je jasné, že nejzazší termín pro uzavření smluv s vítězi řádné veřejné soutěže, kterým je 31. červenec 2016, nemůžeme stihnout,“ přiznává mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Autor: 


Související články
Prohlášení Královéhradeckého kraje k zajištění veřejné autobusové dopravy v KHK
Kraj vyhlásí zakázku na zajištění autobusové dopravy
Stavba D11 do Jaroměře by mohla začít na přelomu 2017/2018, patří mezi prioritní stavby
V Hradci Králové schválili zastupitelé výrazné zvýšení jízdného v hradecké MHD
Vláda slibuje zvýšení mezd, slíbené peníze ale krajům neposílá.
Osm z jedenácti autobusových dopravců vypovědělo kraji smlouvu
Vaše komentáře

Přečteno 391x