Vyhledej
Jaroměřsko > Doprava > aktuálně

V úterý 15. května 2018 byla zahájena výstavba dálnice D11 v úseku Smiřice–Jaroměř

Redakce / 15.05.2018
Ministr dopravy Dan Ťok dnes slavnostně zahájil stavbu sedmikilometrového úseku dálnice D11 Smiřice – Jaroměř. Jedná se o úsek s číslem 1107 navazující na úsek Hradec Králové - Smiřice (1106), který se zatím stavebních prací nedočkal. Přesto se jako datum zprovoznění celého úseku D11 z Hradce až do Jaroměře uvádí rok 2021.

Jedná se tedy až o 2. úsek od loni posledního dokončeného úseku D11, kterým se po 25 letech spojila Praha s Hradcem Králové. Stavba řeší pokračování dálnice D11 od Hradce Králové severním směrem na Polsko. Cílem stavby je odvést veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/33 v úseku Hradec Králové – Jaroměř, jejíž kapacita je zcela vyčerpána.


Zhotovitel stavbyVe výběrovém řízení na výstavbu úseku dálnice Smiřice - Jaroměř zvítězilo sdružení firem vedené společností PORR, které nabídlo částku 1 497 742 031,89 Kč se zárukou 120 měsíců. Dle tiskového mluvčí Jana Studeckého nelze v tuto chvíli stanovit zahájení stavby, neboť v současné době běží lhůta na odvolání proti stavebnímu povolení.   Ředitelství silnic a dálnic ohodnotilo původně zakázku D11 v úseku Smiřice - Jaroměř na 2,413 mld. Kč (bez DPH). ŘSD by tak mělo oproti svým původním výpočtům ušetřit téměř 1 mld. Kč. Nejvýhodnější nabídku posoudila a doporučila hodnotící komise, kterou jmenovala vláda ČR. Poslední úsek před Jaroměří je dlouhý 7,39 km s plochou vozovek 166 000 m2 a 97 staveními objekty. Další dvě nejníže podané nabídky v pořadí patřily sdružení společností Metrostav + Eurovia + Swietelsky (1 528 230 420,15 Kč) a sdružení společností Hochtieff, a.s., a M-silnice, a.s. (1 573 999 604 Kč). 


Jak uvedlo ŘSD na svých stránkách, v současné době zde intenzity dopravy dosahují až 17 tisíc vozidel/den. V roce 2040 se počítá s 30 až 40 tisíci vozidly/den. Neexistencí této části dálnice trpí lidé v obcích ležících na silnici I/33. Po dokončení dálnice dojde ke snížení hlukové zátěže, imisí z dopravy a vysokého rizika dopravních nehod a úrazů. Obyvatelé žijící v zástavbě, která je v blízkosti dálnice, budou ochráněni realizací protihlukových opatření, která není možné efektivně provádět na stávajících silnicích z důvodů šířkových parametrů.

D11 - 1107 - úsek Smiřice - Jaroměř 
  • délka: 7150 m 
  • kategorie: D 27,5/120 
  • plocha vozovek: 166 000 m2
  • počet stavebních objektů: 93

Zhotovitel: PORR a. s. 

Cena stavby dle smlouvy: 1.497 mil. Kč bez DPH
Termín výstavby: 44 měsíců do zprovoznění

Zprovoznění: 12/2021
Součástí stavby: 9 mostů (5 na dálnici, 3 nad dálnicí, 1 železniční), 2x MÚK, 6,5 km protihlukových stěn

Na úseku 1107 se začíná stavět i díky tomu, že ministr dopravy Dan Ťok na základě návrhu rozkladové komise již v dubnu 2018 zamítl rozklad Františka Kučery proti vydanému stavebnímu povolení na 7,4 kilometru dlouhého úseku D11 mezi Smiřicemi a Jaroměří. Po nabytí příslušného stavebního povolení právní moci mohlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončit přípravu.


Úsek 1106 (Hradec Kr. - Smiřice)

Výhled dobudování dálnice D11 představil dnes u Jaroměře sám generální ředitel ŘSD Jan Kroupa: „Kromě dnes zahajovaného úseku dálnice D11 máme v letošním roce v plánu ještě dalších 15 kilometrů mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. V přípravě je i zbývající část dálnice k hranicím. Realizace navazujících úseků z Jaroměře do Trutnova a na státní hranici s Polskem je závislá na vydání územních rozhodnutí. Zahájení těchto dvou posledních úseků D11 předpokládáme v roce 2022“.

Platné stavební povolení má již také 7,58 km dlouhý úsek z Předměřic nad Labem do Smiřic (1106-2). U úseku D11 z Hradce Králové do Předměřic, který je dlouhý 7,63 km, se stavební řízení opakuje. Samotnou dostavbu dálnice to ale už nezpozdí, naopak cílem nové žádosti ŘSD je stavební řízení urychlit. „U části dálnice 1106-1 z Hradce Králové do Předměřic nad Labem musíme dořešit nové stavební povolení tak, aby se v druhé polovině roku mohl začít stavět i tento úsek a za tři roky jsme mohli otevřít celých 23 kilometrů pokračování dálnice D11,“ dodal Ťok.


Až k hranicím

„V přípravě je i zbývající část dálnice k hranicím. Realizace navazujících úseků z Jaroměře do Trutnova a na státní hranici s Polskem je závislá na vydání územních rozhodnutí. Zahájení těchto dvou posledních úseků D11 předpokládáme v roce 2022“, dodal ministr dopravy D. Ťok.


Mezinárodní rozměr 

Dálnice D11 je součástí české páteřní sítě, která propojuje naše hlavní město s Hradcem Králové a dále se sousedním Polskem. Její význam je však i celoevropský. Dle mezinárodní dohody totiž náleží k evropskému dopravnímu koridoru Paříž-Moskva, který spojuje západní a východní Evropu. 


Kateřina Sekyrková
Zdroj: www.RSD.cz, www.kr-kralovehradecky.cz

Související články
VIDEO:Archeologové našli na trase budoucí dálnice D11 pozůstatky pravěkých sídlišť
Úsek D11 Jaroměř - Smiřice již zná zhotovitele. Čeká se na povolení a archeology
Ministr Ťok chce otevřít další úsek D11 o délce 23 km do 3 let, zamítl rozklad pana Kučery
Další úsek D11 některým obcím uleví, novým přitíží. Jednání s Kocbeří stále probíhají
České dráhy budou i nadále zajišťovat vlakové spojení na lince R14 (Pardubice - Liberec)
Do konce roku bude průjezd Smiřicemi omezen
Začal se stavět další úsek D11 - z Hradce Králové do Smiřic
Dálnice D11 a D35 u Hradce Králové budou bez poplatku
Z důvodu zdržení dostavby dálnice D11 hrozí v Trutnově a v obcích na trase za pět let dopravní kolaps.
Stavba D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice v ohrožení. Nebyla dosud zahájena
Není možné, aby dálnice končila na jedné straně v Jaroměři a na druhé v Trutnově! Říká senátor Jan Sobotka
Vaše komentáře

Přečteno 2808x